Kanjertraining

Waarom de Kanjertraining?
Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties.

Wat leren de kinderen bij de Kanjertraining?
  • Jezelf voorstellen/ presenteren
  • Iets aardigs zeggen
  • Met gevoelens van jezelf en de ander kunnen omgaan
  • Een compliment geven en ontvangen
  • Ja en Nee kunnen zeggen
  • Ja zeggen als je iets prettigs vindt en Nee als je iets vervelend vindt
  • Je mening durven geven zonder iemand te kwetsen
  • Een ander durven vertrouwen en zelf te vertrouwen zijn
  • Samenwerken
  • Vriendschappen onderhouden
  • Vragen stellen, belangstelling houden
  • Proberen de ander te begrijpen
  • Kritiek durven geven en ontvangen
  • Zelfvertrouwen/ zelfrespect krijgen
  • Leren op tijd te stoppen

De petten
Om in gesprek te gaan over gedrag maken we vanuit de Kanjertraining gebruik van petjes met vier verschillende kleuren. Wanneer zich een probleem of stressvolle situatie voordoet hebben we een keuze om verschillend te reageren. We maken kinderen bewust van hun gedrag en oefenen met nieuw gedrag. Kinderen kunnen zo leren kiezen voor gedrag dat bij hen past en dat prettig is voor henzelf en de ander.
  • Witte pet
    Wanneer je doet als een kanjer, of als de witte pet, dan doe je als jezelf, je bent te vertrouwen en durft ook anderen te vertrouwen. Je toont respect voor jezelf en de ander. Jezelf zijn betekent ook: vervul de rol die bij je past. Als we allemaal als onszelf doen, vanuit vertrouwen, kunnen we toch heel verschillend doen, ook in verschillende situaties.

• Wit- rode pet
    De rode pet in combinatie met de witte pet staat voor humor. Je maakt grapjes die leuk zijn voor iedereen. Je doet optimistisch, vrolijk, relativerend, luchtig, handelt met levensvreugd. Voor ouders en leerkrachten betekent dit dat je humor gebruikt in je opvoeding en speels kunt zijn: je kunt spelen met kinderen en je kunt relativeren. Je toont optimisme en vrolijkheid.
Wit- gele pet
Handelen we met de wit-gele pet, dan geven we ruimte aan de ander. We luisteren, zorgen, tonen interesse, zijn rustig en vriendelijk, bescheiden. Voor ouders en leerkrachten betekent dit dat we betrokkenheid tonen, luisteren naar kinderen en willen weten wat hun behoefte is. We tonen empathie.
  • Wit- zwarte pet                                                                                 ​​​​​​

Je kunt jezelf zijn in combinatie met de zwarte pet. De zwarte pet staat voor kracht. Dan reageer je op een prettig stoere manier. Je durft ruimte in te nemen. Je vertoont leiderschapsgedrag. Je geeft je grenzen aan. Je maakt plannetjes, toont initiatief. Zolang naast de zwarte pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, is het gedrag prettig voor jezelf en de ander. Ouders en leerkrachten laten met de wit-zwarte pet positief leiderschap zien. Ze durven grenzen te stellen en duidelijk te zijn vanuit het vertrouwen dat de meeste mensen het goed bedoelen.
Alle kleuren petten hebben hun valkuil wanneer de witte pet van vertrouwen wegvalt. Als we niet meer met vertrouwen naar elkaar of naar onszelf kijken, komen we terecht in wantrouwen. Bij de ene persoon of in de ene situatie uit dit zich in te krachtig gedrag (zwarte pet), bij een ander in te onderdanig angstig gedrag (gele pet) en bij een ander in clownesk meeloopgedrag (rode pet). In klassen waar het vertrouwen wegvalt, ontstaat dit gedrag.

De basis van vertrouwen moet dan weer worden teruggezet. Gelukkig blijken de meeste mensen dit graag te willen: we willen ons liever gedragen met witte pet dan zonder. We zijn 'de weg even kwijtgeraakt'.
De lessen worden door de eigen leerkracht gegeven. Elke leerkracht heeft hiervoor een certificaat behaald.

Kanvas
Op school maken wij voor het monitoren van het het sociaal-emotioneel welbevinden van onze leerlingen gebruik van het Kanjer- Volg en Adviessysteem (KANVAS).
De volgende lijsten geven ons meer inzicht in het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen.

De docentenlijst: Deze vragenlijst geeft - als de docent een 12-tal vragen heeft beantwoord -, een overzicht van gedragingen van leerlingen zoals de leerkracht die ervaart.
De leerlingvragenlijst(groep 5 /8 ): Deze lijst meet hoe leerlingen hun eigen sociaal functioneren in de klas ervaren.
De sociale veiligheidslijst (groep 5 /8:  In de Wet sociale Veiligheid  staat dat scholen in het Primair en Voortgezet Onderwijs een inspanningsverplichting hebben om een actief veiligheidsbeleid te voeren. Daarom vullen de leerlingen van de groepen 5 / 8 deze lijst in.
Het sociogram (groep 5/8 ): Het Sociogram heeft als doel om inzicht te krijgen in de onderlinge relaties van de leerlingen. Gaan ze graag met elkaar om? Zijn vriendschappen wederzijds?